مقالات تخصصی, مقالات مکانیزاسیون

نکات مهم قبل از استفاده از شمشادزن چیست ؟!

شمشادزن ها به دو بخش موتور و شانه برش تقسیم بندی می شوند. دستگاه شمشادزن از بدنه، موتور، سیستم انتقال قدرت، تجهیزات محافظ، اهرم های گاز و تیغه یا تیغه های برشی ساخته شده است. در سیستم انتقال نیرو، قدرت موتور به گیربکس منتقل می شود. حرکت چرخشی به حرکت رفت و برگشتی تبدیل شده و به تیغه ها منتقل می شود. در این مقاله به موضوع ( نکات مهم قبل از استفاده از شمشادزن چیست ؟! ) می پردازیم.

نکات مهم قبل از استفاده از شمشادزن چیست ؟!

همچنین لازم است نکات زیر پیش از شروع به کار با شمشادزن توجه فرمایید:

  1. از وضعیت آب و هوا اطلاع کسب کنید. هرگز عملیات شمشادزنی را در هوای بارانی انجام ندهید. این موضوع به خصوص در زمان استفاده کردن از دستگاه‌های برقی اهمیت به سزایی دارد. آب و برق نباید در تماس با هم قرار بگیرند. اگر شرایط آب و هوایی مناسب کار است، تجهیزات کاری‌تان را از نظر سلامت فنی بررسی کنید. اگر از شمشاد زن برقی استفاده می‌کنید بررسی کنید که طول سیم مناسب باشد. اگر طول سیم کوتاه است از سیم رابط سیار استفاده کنید. توجه کنید که فقط می‌توانید از یک سیم رابط سیار استفاده کنید.
  2. ایمنی محیطی که قرار است در آن کار کنید را بررسی نمایید. آیا کودکان یا حیوانات اهلی در محیط کارتان حضور دارند؟ اگر چنین است حتما محدوده خطر را برایشان مشخص کنید تا وارد محیط کاری نشوند.
  3. همیشه لباس و کفش ایمنی مناسب بپوشید. لباس ایمنی باید در سایز مناسب شما باشد و راحتی لازم برای انجام کارها را داشته باشد. کفش ایمنی باید راحت باشد و از سر خوردن شما در شرایط لغزنده جلوگیری کنید. توصیه می‌کنیم از دستکش کار استفاده کنید.
  4. تمام آشغال‌ها و مواد زائدی که مانع از اجرای راحت و صحیح شمشادزنی خواهد شد را جمع آوری کنید. این اقدام منجر به تسریع کارتان می‌شود. از گیر کردن مواد بین تیغه‌های شمشادزن پیشگیری می‌کند.

قبل از استفاده از شمشادزن به چه موارد دیگری باید توجه کنیم؟!

  1. پیش از آغاز به کار، اطراف و ظاهر فضای سبز که باید مرتب شود، همچنین موانع موجود که ممکن است در سر راه قرار گیرند را به دقت بررسی و موانعی که قابل حذف است را از محیط کار دور کنید.
  2. بررسی منطقه ی خطر و شعا خطر برای دستگاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. تا شعاع ۱۵ متری مکانی که اپراتور با دستگاه شمشادزن در حال کار است منطقه پرخطر تلقی می گردد. در زمان کار به کسی اجازه ورود به این منطقه داده نشود.
  3. حتما پیچ و مهره های شمشادزن را بررسی نمایید. بررسی پیچ و مهره های دستگاه در افزایش طول عمر آن به شدت تاثیرگذار می باشد.از سفت بودن پیچ و مهره ها و اتصالات شمشادزن اطمینان حاصل نمایید.
  4. بدنه و بخش های دیگر دستگاه را به صورت چشمی و ضاهری بررسی کنید. بخش های مختلف دستگاه را به لحاظ شکستگی و خط افتادگی یا مشکلات دیگری که مانع انجام عملیات ایمن با شمشادزن شود بررسی نمایید.
  5. تیغه های شمشادزن را در هر مرحله قبل از کار مورد بررسی قرار دهید. توجه داشته باشید بررسی سلامت تیغه های شمشادزن پیش از شروع به کار اهمیت زیادی دارد.
  6. فیلتر هوای شمشادزن را بررسی کنید و از تمیز بودن فیلتر هوای شمشادزن اطمینان حاصل کنید.
  7. مخزن سوخت دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. حتما نشتی سوخت را بررسی نمایید.
  8. هرگز از شمشادزن با تیغه های خمیده و تاب دار، ترک خورده، شکسته یا صدمه دیده استفاده نکنید.
  9. برای افزایش طول عمر دستگاه و استفاده بهینه از دستگاه حتما تیغه ها را همیشه تیز نگه دارید و بپوشانید.
  10. بستن پیچ های تیغه بایستی به نرمی و بدون ایجاد صداهای غیر طبیعی انجام شود.

صفحه ی رسمی اینستاگرام مجموعه ی کشاورزان کالا  کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید