مقالات تخصصی, مقالات مکانیزاسیون

انواع علف زن خوب ، هر آنچه که باید بدانید؟!!

در این مقاله به بررسی انواع علف زن خوب و مشخصات علف زن ها به صورت کلی می پردازیم.

تعریف انواع علف زن خوب

هر آنچه که در مورد انواع علف زن خوب باید بدانید

همواره زیبا سازی فضای سبز از دغدغه‌های مسئولین فضای سبز بوده و ماشین آلات و ابزارهای پیشرفته و در عین حال با کاربری ساده و آسان از مهمترین نیازهای این امر بوده است.

وقتی اسم زیباسازی چمن به میان می آید اولین ماشینی که به ذهن میرسد چمن زن است. بله چمن زن ها مهمترین ابزار برای این امر هستند اما فضاهایی وجود دارد که امکان استفاده از چمن زن در آنجا غیر ممکن است همچنین برش چمن توسط چمن زن هم در حاشیه جدول ها نسبت به فاصله ی دک و تیغه محدودیت دارد همچنین علف های هرز که اکثرا خشبی هستند نیز از دیگر مزاحمان زیبا سازی شهری هستند. در نتیجه نیاز به استفاده از ابزار تکمیلی دیگری احساس می شود.

به دنبال این نیازها علف زن ها به کمک ما آمدند. علفتراش ها همچنین در کشاورزی و باغبانی نیز کاربرد وسیعی دارند. از این دستگاه به جای ابزارهای برش و هرس سنتی چون داس ، اره ، چاقو ، قیچی  و… جهت باغبانی و هرس و اصلاح گیاهان استفاده می نمایند .

انواع علف زن خوب یا همان علف تراش  :

از لحاظ نیروی مورد نیاز برای راه اندازی

  1. برقی : جهت راه اندازی علف تراش از یک الکترو موتور استفاده می شود علفتراش ها ی برقی جهت مصارف خانگی و مراکزی که دسترسی به برق امکان پذیر باشد گزینه بسیار مناسبی می باشد.

  2. موتوری: تولید نیروی مورد نیاز برای راه اندازی علفتراش توسط یک موتور بنزینی دو زمانه یا چهار زمانه تک سیلندرو هوا خنک تامین می شود این علف‌زن‌ها در حجم موتور های مختلف با توان متفاوت برای کارهای خانگی تا حرفه ای قابل استفاده هستند.

انواع علف زن خوب از لحاظ نحوه حمل و نقل

  1. علف زن دوشی : دارای فرمان دوچرخه ای است و به کمک یک جلیقه توسط کاربر حمل میشود . در علف زن دوشی وجود یک شفت مستقیم در انتقال قدرت موتور تا پره های دستگاه قابلیت کارایی بالایی برای علف زن حاصل کرده است. این شفت مستقیم می تواند قدرت بالای موتور را با راندمان کاری مطلوبی به سمت پره های بُرنده علف زن هدایت کند و در عین حال از میزان خرابی اندکی برخوردار باشد.

فرمان آن ها کاملاً در دسترس اپراتور ها قرار دارند. موقعیت طراحی دستگاه با میله بلندی که دارد، به گونه ‌ای است که با اندک تنظیمی به راحتی سطح تیغه در پهنه زمین بدون نیاز به خم شدن اپراتور ها قرار خواهد گرفت. به این ترتیب کافی است اپراتور، فرمان علف تراش دوشی را گرفته و با اندک حرکتی در دستان و موقعیت کمر سطح بزرگی از گیاهان را بتراشد.

این طراحی برای کار در بسیاری از فضا های کشاورزی تا باغبانی مناسب است. به طوری که می توان سرعت عمل بالایی را در کار با علف زن های دوشی ایجاد کرد. چنین رویکردی باعث شده تا علف زن دوشی در جمع ماشین آلات حرفه ای قرار گیرد.

  1. علف زن پشتی : موتور توسط یک شاسی و کوله پشتی روی کمر اپراتور قرار میگیرد در بخش انتقال قدرت از یک لوله قابل انعطاف و شافت فنری برای انتقال قدرت به لوله صاف استفاده می شود نمونه های پشتی با قابلیت حمل و نقل آسان هستند، در حین کار تعادل خوبی دارند و در عین حال می توانند سطح دسترسی بالایی ایجاد کنند؛ اما وجود فنر هایی منعطف برای انتقال قدرت موتور تا پره های دستگاه قابلیت کارکرد درازمدت را از آن ها گرفته است. احتمال خرابی و مشکلات در کار با علف زن های پشتی به مراتب بیشتر از نمونه ‌های دوشی است. از طرفی علف زن پشتی هرگز نمی تواند قدرت مانور و سرعت کاری بالای علف زن دوشی را تامین کند.

  2. علف زن چرخ دار : برای سهولت کار با علفتراش موتور دستگاه روی یک شاسی قرار گرفته و به کمک دو عدد چرخ و فرمان به اپراتور این امکان را میدهد که در حین استفاده از علفتراش راحتی بیشتری داشته باشد کار با علفزن چرخ‎‌دار شبیه کار با انواع چمن‌زن معمول است این نوع علفزن مانند همه چمن‌زن‌ها مزیت راحتی کار کردن را دارد و به راحتی می‌تواند علف‌های هرز پر تراکم را بچیند. چرخ‌های بزرگ در زمین‌های ناهموار کارایی خوبی دارند. به هر حال، قدرت مانور کمتری نسبت به انواع علفزن‌های دوشی و پشتی دارند، اگر چه برای سطوح مسطح راحتی بیشتری برای اپراتور فراهم می‌کنند.

صفحه ی رسمی اینستاگرام مجموعه کشاورزان کالا  کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید